در این مقاله سعی کرده ایم به سوال “چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم؟” به صورت کامل و جامع پاسخ دهیم.

چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم

یکی از مهمترین سوالاتی که در زمینه تربیتی برای والدین و یا مربی های کودکان پیش می آید این است که “چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم؟” این یک سوال بسیار مهم است زیرا احساس ارزشمندی ارتباط مستقیمی با عزت نفس کودکان دارد. همانطور که می دانید عزت نفس یک احساس بسیار مهم است که نقش اساسی در رفتارهای کودکان دارد. به طوری که داشتن احساس ارزشمندی در کودکی باعث می شود که افراد در بزرگسالی به موفقیت در تحصیل، شغل و ازدواج و … دست پیدا کنند. از این رو تصمیم داریم در این مقاله شما را با پاسخ هایی کاربردی برای سوال چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم آشنا کنیم؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

عزت نفس کودک باعث ایجاد چه ویژگی هایی می شود؟

اگر بخواهیم اهمیت ایجاد احساس ارزشمندی در کودک را برایتان بیان کنیم، باید به ویژگی های یک کودک دارای عزت نفس اشاره کنیم:

  • احساس دوست داشته شدن و پذیرفته شدن دارند.
  • احساس اعتماد به نفس دارند.
  • به خاطر کاری که می توانند انجام دهند احساس غرور می کنند.
  • در مورد خودشان به چیزهای خوب فکر می کنند.
  • خودشان را باور دارند.

ویژگی های کودکان با عزت نفس پایین

اما اگر یک کودک از اطرافیان خود احساس ارزشمندی دریافت نکند چه ویژگی هایی خواهد داشت؟

  • مدام از خودش انتقاد می کند و در هر مسئله ای به خود سخت می گیرد.
  • احساس می کند کودک های دیگر از او بهتر هستند.
  • به شکست هایش بسیار بیشتر از موفقیت هایش اهمیت می دهد.
  • اعتماد به نفس ندارد.
  • در توانایی های خود برای انجام کارهای گوناگون شک دارد.

اهمیت عزت نفس کودکان

با توجه به این موارد، متوجه می شویم که کودکانی با عزت نفس پایین به دلیل احساس بدی که نسبت به خود دارند نمی توانند چیزهای جدید را امتحان کنند و ریسک پذیر نیستند. عزت نفس به کودکان کمک می کند تا در صورتی که مرتکب اشتباه شدند، با این اشتباه کنار بیایند. این در حالی است که کودکانی با عزت نفس پایین نه تنها با اشتباهاتشان کنار نمی آیند بلکه به دلیل ترس از شکست از تلاش دوباره ممانعت می کنند. عزت نفس به کودکان کمک می کند تا در مدرسه، خانه، در جمع دوستان و … عملکرد بهتری داشته باشند.

کودکانی که عزت نفس پایینی دارند به دیگران این حق را می دهند که با آن ها بد رفتار کنند و خود را لایق این موضوع می دانند. البته کمبود عزت نفس هم درجه بندی دارد و با توجه به شدت این موضوع، رفتار کودک نیز متفاوت خواهد بود. کودکان با عزت نفس پایین به آسانی تسلیم می شوند و تلاش چندانی برای خواسته های خود نمی کنند.

اهمیت عزت نفس کودکان

چگونه عزت نفس کودکان ایجاد می شود؟

حالا که با اهمیت احساس ارزشمندی در کودکان آشنا شدیم، باید بررسی کنیم که چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم؟ باید این نکته را بدانید که عزت نفس انسان ها از همان دوران کودکی آغاز می شود و در طول بزرگسالی به آرامی گسترش پیدا می کند. شروع عزت نفس با ایجاد احساس امنیت، دوست داشته شدن و پذیرش درون کودک است. در واقع احساس عزت نفس در هر یک از ما از زمان تولد و در مواجهه با محبت، توجه و مراقبت دیگران شروع شده است.

وقتی نوزاد پا به دنیای خردسالی می گذارد، توانایی های جدیدی پیدا می کند و پس از استفاده از مهارت های جدید خود احساس خوبی پیدا می کند. عزت نفس کودکان زمانی رشد پیدا می کند که والدین به آن ها توجه کافی داشته باشند. همچنین باید به کودکان اجازه دهند که برای خواسته های خود تلاش کنند و بابت این کار به آن ها افتخار کنند. هر تلاش کودک می تواند فرصتی برای رشد عزت نفس او باشد. در واقع عزت نفس می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که کودک کارهای زیر را انجام می دهد و با رفتارهای مثبت مواجه می شود:

  • به سمت یک هدف پیشرفت کند.
  • در مدرسه چیزهای جدید یاد بگیرد.
  • دوست پیدا کند.
  • مهارت هایی همچون موسیقی، ورزش، هنر، آشپزی و سایر مهارت ها را بیاموزد.
  • فعالیت های مورد علاقه اش را تمرین کند.
  • کمک کند و با دیگران مهربان باشد.
  • برای رفتارهای خوبش مورد تحسین قرار بگیرد.
  • برای خواسته هایش تلاش کند.
  • کارهایی را انجام دهد که می داند در آن ها عملکرد خوبی دارد و از آن ها لذت می برد.
  • دیگران او را درک کنند و پذیرفته شود.
  • در درس هایش نمره خوب بگیرد.

بابت کار خوبی که انجام داده جایزه دریافت کند.

چگونه والدین می توانند احساس ارزشمندی در کودک ایجاد کنند؟

پیش از پاسخ دادن به سوال چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که هر کودک با دیگری متفاوت است. بنابراین ممکن است ایجاد احساس ارزشمندی در یک کودک راحت تر باشد و ایجاد این حس در دیگری کمی دشوار به نظر برسد. والدین باید با شناخت کامل روحیات فرزند خود، سعی کنند در آن ها احساس ارزشمندی و عزت نفس را ایجاد نمایند. در ادامه به بهترین کارهایی که والدین می توانند با انجام آن ها به بالا رفتن عزت نفس کودک خود کمک کنند اشاره می کنیم.

1- احساس ارزشمندی در کودک با انجام کارهای جدید!

کودکان با هر سنی می توانند کارهای جدیدی یاد بگیرند. به عنوان مثال در دوران کودکی برداشتن اولین قدم باعث ایجاد احساس لذت می شود و هر چه کودک بزرگتر می شود و مهارت های جدید می آموزد، این احساس در او بیشتر تقویت خواهد شد. شما می توانید مهارت هایی همچون دوچرخه سواری، اسکیت بازی، ورزش های مختلف، موسیقی، آواز خواندن، نقاشی و … را به فرزند خود یاد دهید. بدین ترتیب به آن ها کمک می کنید که با تلاش در یک مسیر خاص و پیشرفت در این مسیر، احساس ارزشمندی و غرور داشته باشند. نکته مهمی که وجود دارد این است که حتی اگر کودک شما مرتکب اشتباه شد، او را سرزنش نکنید. سعی کنید چالش هایی که در طی یادگیری یک کار جدید برای کودکتان پیش می آید را خیلی آسان یا خیلی سخت نکنید.

ایجاد احساس ارزشمندی در کودک

2- فرزندتان را به صورت عاقلانه تحسین کنید!

این الگوی سازگاری روانشناختی با بیماری مزمن بیان می کند که بیمار و بیماری (عامل تنش زا) دارای یک رابطه متقابل هستند. در این مدل، بیماری به خودی خود به عنوان یک عامل تنش زا شناخته نمی شود بلکه این بیمار است که با توجه به فرآیند شناختی خود، این بیماری را به عنوان یک عامل آسیب زننده جدی و پرخطر ارزیابی می کند. در صورتی که ارزیابی بیمار از بیماری خود کاملا منفی نباشد، فرد می تواند با بازدهی بسیار بالاتری با بیماری خود مقابله نماید. بیماران باید به این نکته واقف باشند که یک بیماری تنها دارای جنبه های منفی نیست و می تواند نکات مثبتی را نیز داشته باشد. یک بیماری ممکن است باعث تغییر نگرش ها، ارزش ها و رفتارها در بیماران شود. به طوری که در نهایت منجر به رشد و تغییر مثبت روانی – اجتماعی در بیماران شود.

بنابراین معناسازی یکی از بخش های بسیار مهم سازگاری روانی با بیماری های مزمن است . این موضوع به افراد کمک می کند تا برای آینده هدف گذاری بهتری داشته باشند و روابط بین فردی خود را ارتقا دهند.

3- سعی کنید برای فرزند خود الگوی خوبی باشید!

فرزند شما به طور ناخودآگاه از هر کاری که انجام می دهید الگو می گیرد. وقتی به طور روزانه تلاش های شما را می بیند، او هم تلاش می کند. به عنوان مثال هنگامی که کارهای روزانه شما همچون غذا درست کردن، جمع کردن رختخواب ها و … را می بیند، می فهمد که او نیز باید کارهایی مثل مرتب کردن تخت خواب یا انجام تکالیف را انجام دهد. وقتی به کارهایی که به خوبی انجام داده اید افتخار می کنید، به فرزندتان هم یاد می دهید بابت انجام به موقع کارهایش به خود افتخار کند.

4- برای بالا بردن عزت نفس کودک خود، به آرامی انتقاد کنید!

در این مقاله به بررسی جنبه های گوناگون سازگاری با بیماری های مزمن از منظر روانشناختی پرداختیم. همچنین در ادامه شما را با مهمترین مدل های مقابله با بیماری ها و سازگاری با شرایط جدید بیمار آشنا کردیم. با توجه به نکات گفته شده، سازگاری با بیماری نقش بسیار مهمی در سلامت بیماران ایفا می کند. در واقع توجه به الگوهای مقابله روانی با بیماری به فرد کمک می کند که در عین بیماری و عدم برخورداری از سلامت جسمی بتواند سلامت ذهن و روان خود را کنترل نماید.

البته باید این نکته را نیز ذکر کنیم که به طور کلی سازگاری با بیماری مزمن یک موضوع بسیار پیچیده است که عوامل گوناگونی همچون عوامل محیطی، اجتماعی، روانی، جسمی، شناختی، رفتاری و … بر آن اثرگذارند. در واقع یک بیمار برای آن که با بیماری خود سازگاری پیدا کند نیاز است که بر هر یک از این جنبه ها مسلط شود. سازگاری در هر یک از این ابعاد، می تواند سازگاری در جنبه های دیگر را تسهیل کند. البته در این میان جنبه روانی و روانشناختی اهمیت فوق العاده ای دارد. همانطور که میدانید، نگاه اشخاص به مسائل گوناگون در عملکرد کلی آن ها تاثیر بسزایی دارد. بنابراین نیاز است که به سازگاری با بیماری های مزمن از منظر روانشناختی توجه ویژه ای داشته باشیم. در پایان امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان مفید و کارآمد بوده باشد.

احساس ارزشمندی در کودک

4- اجازه دهید بچه ها به شما کمک کنند!

عزت نفس کودکان زمانی رشد می کند که ببینند کاری که انجام می دهند برای دیگران مهم است. بچه‌ها می‌توانند در خانه کمک کنند، یک پروژه را در مدرسه انجام دهند یا خواهر و برادرشان را در انجام کارهای مختلف همراهی کنند. کمک کردن و کارهای محبت آمیز باعث ایجاد عزت نفس و سایر احساسات خوب می شود. در پایان امیدواریم با مطالعه این مقاله به پاسخ سوال “چگونه در کودکان احساس ارزشمندی ایجاد کنیم” رسیده باشید.

ثبت ملاقات

اگر با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می‌کنید یا احساس می‌کنید کارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند در بهبودی شما کمک کند، با یک متخصص در مورد آن صحبت کنید. چند تغییر کوچک در شیوه زندگی خود می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

ثبت ملاقات