قانون اول برای تحمل ناکامی این است که نسبت به شکست،حالت انکار نداشته باشید. قانون بعدی برای تحمل پریشانی ها ایجاد کردن طرز تفکر صحیح است.

تحمل ناکامی

تحمل ناکامی ها فرصتی برای تغییر هستند

تحمل ناکامی نه فقط برای پیشرفت کردن بلکه برای آرامش درزندگی نیز لازم است. تحمل پریشانی ها درزندگی فقط مربوط به کسب و کار نمی شود. انسانها درصورتی که نتوانند پریشانی های زندگی خود راتحمل کنند مشکلات زیادی خواهند داشت. اولین مشکلی که به سراغ آنها می آید عبارت است از:

بی اعتمادی به خویش. زمانی که انسان نتواند به خودش اعتماد کند مطمئناً نمی تواند هیچ فایده ای برای خودش یا دیگران داشته باشد.

اما چگونه ممکن است که از طریق تحمل ناکامی ها به موفقیت و اعتماد به نفس برسیم؟ رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب  در زندگی از طریق فرآیندهایی ممکن است که اصطلاحا آنان را آزمون و خطا می نامیم.

چرا باید ناکامی ها را در زندگی بپذیریم؟

تحمل ناکامی زمانی معنا پیدا می کند که اتفاقات خارج از برنامه برایتان می افتند. مثلاً زمانی که یک تاجر اتفاق غیرمنتظره ای را در معامله خود می بیند مطمئناً دچار استرس می شود. اما این استرس فقط برای تجار نیست؛ بلکه هرشخص دیگری در هر مرحله از زندگی اش دچار برنامه های غیرمنتظره می شود. نکته مهم در تحمل پریشانی ها مربوط به برنامه ریزی ها و حرکتهای بعدی شماست. زمانی که اتفاقات خارج از خواسته ی شما برایتان به وقوع می پیوندند برایتان دو حالت ایجاد می شود:

  • حالت اول این است که می توانید آن پریشانی را بپذیرید وبرای تغییر دادن آن اقداماتی را انجام دهید.
  • حالت دوم نیز مربوط به زمانی است که آن اتفاق را انکار می کنید.

تحمل و مدیریت پریشانی در حالت دوم که ذکر کردیم اهمیت بسیار بالاتری دارد. اشخاص زمانی که از شکست واهمه داشته باشند نمی توانند آنرا بپذیرند و یا درد و رنج آن را متحمل شوند. اساسا این دسته از افراد فکر می کنند که شکست در نقطه مقابل پیروزی و موفقیت قرار دارد. شاید بر اساس ظاهر، بیشتر افراد فکرکنند که شکست به معنای نابودی است؛ اما این چنین نیست.
اولین درس تحمل پریشانی این است که راه خروج و نقطه عطف برای پیروزی را به شما نشان می دهد. آیا می دانید چرا تحمل ناکامی می تواند به شما راه خروج از بنبست ها ومسیر موفقیت را نشان می دهد؟ تحمل پریشانی ها به این معناست که فرد در اولین مرحله از منطقه ی احتیاط و ایمن خود خارج شده است. چنین فردی می تواند برای رسیدن به رویاهای خود گام بردارد.

کنار زدن افسردگی با تحمل پریشانی ها امکان پذیر است

چگونه تحمل پریشانی ها درگاهی برای کشف توانمندی ها است؟

دکتر گریس دالی تحمل ناکامی را کلید اساسی موفقیت می داند. اساساً او معتقد است که برای بهتر زیستن الزاماً نیاز داریم تا بتوانیم پریشانی های زندگی را تحمل کنیم. درست است که امکان ندارد منشاء ایجاد شدن پریشانی ها را کنترل کنیم اما امکان کنترل خود این پریشانی ها وجود دارد. دکتر دالی معتقد است که می توان از این پریشانی ها به عنوان فرصت هایی برای پیشرفت و توسعه شخصی استفاده کرد.
در مجموعه کتاب های موفقیت و رهبری دکتر دالی صریحاً به این نکته اشاره شده است که برای موفقیت باید از منطقه امن خارج شد. خارج نشدن از موقعیت امن هیچگاه نمی توان دفرصت های گوناگون برای به آغوش گرفتن موفقیت را فراهم کند.

باید بدانید که تحمل پریشانی ها به این معنا نیست که اشتباهات را مکرراً تکرار کنید. نکته ای که دکتر دالی بدان اشاره کرد، مربوط به پله کردن شکستها برای رسیدن به موفقیت ها است.
اما هم اکنون وقت آن رسیده که از قسمت نظریه های موفقیت خارج شوید وبه طور واقعی استقامت عملی خود را بیازمایید. آیا در لحظه فعلی می دانید که شکست شما چیست؟ شکست خود را بیابید تا بتوانید نقطه عطف برای پیروزی را علامت گذاری کرده و از نقطه شروع کنید. تحمل ناکامی می تواند موفقیت شخصی و تجارتی شما را از همان نقطه شکست فراهم کند.

افزایش سطح شخصی با تحمل ناکامی ها امکان پذیر است

چرا طرز تفکر در تحمل ناکامی ها مهم است؟

تحمل پریشانی ها بخشی از زندگی هر انسان را تشکیل می دهد. برهمین اساس هیچ گاه نمی توان از درد و شکست در زندگی فرار کرد ویا آنها را نادیده انگاشت. زمانی که فرد شکست بخورد و بگوید : ” همینی که هست و نم یتوانم خودم را بالا ببرم.” این جمله نمی تواند حال او را خوب کند. اما برای اینکه بتوانیم کلمات او را درست کنیم نیاز است تا درمرحله اول نوع تفکر او را بررسی کنیم. چنین شخصی باید درک خود را نسبت به شکست، تغییر دهد و آن را به عنوان پله هایی به سمت موفقیت بپذیرد. نکته مهم دیگری که باید در مورد دسته اخیر بگوییم این است که آنها فقط شیرینی داستانهای موفقیت آمیز رادوست دارند. داستانهای موفقیت آمیز فقط نتیجه دلخواه را ندارند. بلکه در طول آنها شکست های متعدد ومختلفی وجود دارند که هیچگاه مورد توجه قرار نمی گیرند.

آیا در زندگی باید به دنبال شادی باشیم یا شکست ها؟

در مکتب های گوناگون شرقی و غربی تحمل ناکامی و شکست مورد اشاره قرار گرفته است. حتی در علم روانشناسی نیز به تحمل درد ورنج برای رسیدن به موفقیت و شادی اشاره شده است. انسان زمانی می تواند طعم شیرین شادی و موفقیت را حس کند که قبل از آن طعم تلخ شکست را تجربه کرده باشد. برای این که بتوانید موفقیت و شادی را در زندگی تجربه کنید نیاز دارید تا از تونل شکست ها عبور کنید. برای عبور از این تونل الزاماً نیاز دارید تا از منطقه امن زندگی خود خارج شوید. نکته ی اخیر در کتاب “تیم خود را به سمت پیروزی هدایت کنید “نوشته ی دکتر آتونگ ذکرشده است.

نوع تفکر نسبت به تحمل پریشانی بسیار مهم است

چگونه انگیزه تغییر را در ناکامی ها بیابیم؟

چنانچه  هر شکست، موجب ایجاد شدن کوهی از جملات منفی باشد، قطعاً شکست مقدمه پیروزی نخواهد بود؛ در صورتی که تحمل پریشانی ها باید منجر به ایجاد انگیزه شود. به فرض تصور کنید که مدیر مجموعه ای هستید و کارمندان شما موجبات شکست شما را فراهم کرد ه اند. درجلسه ای که برای هم اندیشی و تدبیر در مورد کارمندان دارید باید مسئولیت آنها را در بهبود وضعیت شرکت تعیین کنید. در این صورت تحمل ناکامی ها می تواند منجر به مسئولیت پذیری و ایجاد تعهد برایر شد و موفقیت باشد. ایجاد کردن فرهنگ سالم مسئولیت پذیری برای تمام کسانیکه کسب و کارهای مختلف دارند ضروری است. در کسب و کارها، افراد مختلفی کار می کنند و روحیات آنها متفاوت است؛ لذا همین تفاوت، باعث ایجاد شدن انگیزه های مختلف می شود. برای این که به این انگیزه ها و تفاوت ها جهت دهی واحدی داشته باشید نیاز به ایجاد کردن فرهنگ سالم برای رقابت دارید.

ثبت ملاقات

اگر با سلامت روان خود دست و پنجه نرم می‌کنید یا احساس می‌کنید کارهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند در بهبودی شما کمک کند، با یک متخصص در مورد آن صحبت کنید. چند تغییر کوچک در شیوه زندگی خود می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

ثبت ملاقات